Sense of community

Leernetwerken, community of practice, learning communities, professionele leergemeenschapen zijn allemaal vormen van sociale structuren waarbinnen de nadruk ligt op de relaties en interacties, het kennis delen en het gezamenlijk oplossen van problemen.

In 1986 lanceerde wetenschapper David McMillan zijn definitie van de ‘Sense of Community.’ Hij is een van de eersten die het ‘groepsgevoel’ of ‘saamhorigheidsgevoel’ voorzag van concrete handvatten. Zijn theorie is de meest aanvaarde en gebruikte op het gebied van groepsvorming. Volgens hem bestaat het gevoel tot een bepaalde groep te behoren uit vier pijlers:

  • Lidmaatschap (gevoel om ergens bij te horen)
  • Invloed (gevoel om verschil te kunnen maken)
  • Behoeftebevrediging (gevoel om er iets voor terug te krijgen)
  • Emotionele band (gevoel om iets met elkaar te delen)

Communities, ook online communities gaan over verbindingen aangaan en wederzijdse communicatie. Leden kan je binden door hen te belonen. Dit zijn (meestal) geen financiële beloningen maar basale emotionele beloningen. Een goede communitymanager zal samen met ambassadeurs hiervoor zorg dragen.  Tevens realiseert een communitymanager zich dat er verschillende type deelnemers zijn waarmee je rekening dient te houden: ontwikkelaars, critici, verzamelaars, aanmelders, toeschouwers, non-actieven.

Veel communities hebben een abstract geformuleerd doel zoals ‘het delen van kennis’ of het ‘betrekken van leden’. Als overkoepelend thema is daar niks mis mee, maar als sturend principe heb je er weinig aan. Daarvoor geeft het de leden en de communitymanager te weinig sturing en houvast. Dit type community hobbelt van onderwerp naar onderwerp. Dat is makkelijk te doorbreken door het doel te specificeren. Het effect van een concreet doel is namelijk verbazingwekkend sterk.

Kimberly Ling  toonde aan dat het stellen van specifieke, uitdagende doelen voor leden, zorgt voor een toename in het aantal individuele bijdragen. Ze heeft daar een drietal verklaringen voor:

  • Een specifiek en moeilijk doel spreekt het vertouwen in eigen kunnen aan.
  • Een specifiek doel geeft informatie over de te verwachten prestatie die geleverd moet worden.
  • Bereiken van het gestelde doel zorgt voor het voldane gevoel een taak te hebben afgerond.

Opbouwen van communities kost minstens een jaar.

Community
CC BY-NC Niall Kennedy

Onderdelen van bovenstaande tekst zijn letterlijk overgenomen uit het artikel Breng je online community tot bloei met een concreet doel – Peter Staal van de website Frankwatching.

Op de website Frankwatching wordt een dossier communitymanagement aangelegd met stappenplannen, strategieën en cases.

Een gedachte over “Sense of community

  1. Hallo Judith,
    Sense of community is denk ik sterk verwant aan sense of belonging en het gevoel bij een community te horen die interesse heeft in iets wat je zelf ook heel interessant vindt, is natuurlijk een enorme trigger voor kennisdeling. Maar ik denk ook dat het vertrouwen dat je hebt in de andere leden van de community ertoe bijdraagt dat je bereid bent om je inzichten te delen met andere deelnemers. En dat vertrouwen moet wel ontwikkeld worden, anders blijft de interactie aan de oppervlakte. Ik ben heel nieuwsgierig naar wat je als community kan doen om dat vertrouwen te ontwikkelen. Wie heeft suggesties?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *