Interne communities en sociale media

socialmediaHet adviesbureau Evolve heeft onlangs onderzoek gedaan naar de inzet van social media binnen organisaties.

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn dat de inrichting van interne social media professionaliseert, maar het gebruik nog te weinig wordt gestimuleerd. Een belangrijke stap in dat proces zal zijn om interne community’s een onmisbaar onderdeel te laten worden van het werk, met senior management als voorbeeld. 
Overall kan gesteld worden dat de focus van interne social media is verschoven van een conversatieplatform naar meer formalisering, sturing en relevantie. Maar voor échte successen zijn een verandering in het gedrag van medewerkers en een andere organisatie van interne processen nodig.
Bron: Marketingfacts

Binnen Zuyd bestaan ook vele interne communities. Je kunt ook Zuyd als een grote interne community benoemen. Mijn ervaring (n=1) is dat binnen Zuyd sociale media beperkt wordt ingezet om open kennis delen en online samenwerken te ondersteunen. Dat was ook de conclusie van mijn masteronderzoek. De respondenten (hbo-docenten, n=33) vonden samenwerken in netwerken belangrijk. Ook waren zij gemotiveerd hun onderwijs met behulp van ict te verbeteren en willen ze aansluiten bij de technologische veranderingen. Toch bleek dat het merendeel van de docenten sociale media nauwelijks inzet in hun onderwijs en netwerken. Hoewel uit de literatuur blijkt dat sociale media een positieve invloed hebben op betrokkenheid van studenten, de netwerkvorming, en de participatie bij leeractiviteiten, zagen de docenten uit dit onderzoek nog geen mogelijkheden en kansen om met sociale media open kennis te delen en het online samenwerken te ondersteunen.

2 gedachten over “Interne communities en sociale media

  1. Judith haalt een onderzoek aan van Evolve naar het gebruik van social media in interne netwerken: “Overall kan gesteld worden dat de focus van interne social media is verschoven van een conversatieplatform naar meer formalisering, sturing en relevantie. Maar voor échte successen zijn een verandering in het gedrag van medewerkers en een andere organisatie van interne processen nodig.”
    Dat riekt erg naar administratieve last voor interne communities. Nu snap ik ook wel dat de informatie beknopter en hanteerbaarder wordt als die via een systeem geformaliseerd, gestuurd en op relevantie gestructureerd is. Maar is het niet juist de kracht van communities dat de relaties tussen deelnemers verder gaan dan het puur zakelijke? Of anders gezegd dat de community bestaat bij de gratie van onderlinge betrokkenheid en hulpvaardigheid van de deelnemers? Geformaliseerde informatie via social media verwordt tot beheersinstrument en ondergraaft volgens mij de onderlinge betrokkenheid. Is dat niet waar Evolve op doelt als ze pleiten voor verandering van gedrag van medewerkers en een andere organisatie van de interne processen?

    1. Oh zo heb ik het niet gelezen Sylvia. Ik denk juist dat zij bedoelen dat er een cultuurverandering zou moeten plaatsvinden om het open kennisdelen tot bloei te laten komen. Zo zou ik in ieder geval sociale media nooit willen inzetten voor interne communities.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *